shahabsang

سنگ سینتامانی

سینتامانی یا چینتامانی سنگی مقدس است که با عنوان جواهری برآورده کننده آرزوها در آیین هندو شناخته می شود و این یکی از چندین تصویر جواهر مانی است که در کتاب مقدس بودایی یافت شده است.

در هندوئیسم، با خدایان ویشنو و گانشا مرتبط است. در سنت هندو، اغلب به عنوان جواهری افسانه ای در اختیار ویشنو به عنوان کائوستوبها مانی یا روی پیشانی پادشاه ناگا به نام ناگا مانی یا بر پیشانی ماکارا به تصویر کشیده می شود.

یوگا واسیتا که در ابتدا در قرن دهم میلادی نوشته شده است، حاوی داستانی در مورد سینتامانی است. هندو ویشنو پورانا از “جواهر سینتامانی ، که به صاحبش رفاه می بخشد، سیستم قبیله یادو را در بر می گیرد” صحبت می کند. ویشنو پورانا به اواسط هزاره اول پس از میلاد نسبت داده می شود.

در بودیسم، بودیساتواها (موجودات الهی با شفقت، خرد و قدرت زیاد) آوالوکیتشوارا و کیسیتیگاربا نگه داشته می شوند. همچنین سینتامانی بر پشت رینگ تا (اسب باد) که بر روی  پرچم های نماز تبت به تصویر کشیده شده است، دیده می شود. سنت بودایی میگوید شخص با خواندن دارانی (سرود کوچک) و داشتن سینتامانی میتواند حقیقت بودا را درک کند و مصیبت ها را به موفقیت تبدیل کند. گفته می شود که به شخص اجازه می دهد که در بستر مرگ، هیئت مقدس آمیتابا و اجتماع را ببیند. در سنت بودایی تبتی، چینتامانی گاهی به صورت مرواریدی درخشان به تصویر کشیده می‌شود و چندین شکل مختلف از بودا را در اختیار دارد.

در ژاپن، جایی که الهه هندو لاکشمی در زبان شینتو به نام کیشوتن شناخته می شود.

متن مقدس بریهاد باگاواتامریتا

“هر کسی می تواند یک تکه شیشه و گاهی یک تکه طلا به دست آورد، اما همه نمی توانند یک سینتامانی به دست بیاورند، زیرا بسیار نادر است. به همین ترتیب، لذت های بهشت و رهایی به راحتی به دست می آیند، اما پرما-باکتی بسیار نادر است”

ریهاد باگاواتامریتا، آیه 2.4.232

“باگاواتا پورانا اشاره می‌کند که سینتامانی ممکن است لذت‌های دنیوی و رفاه را در سوارگا به ارمغان بیاورد، اما پیشرفت معنوی به فرد اجازه می‌دهد تا به وایکونتا، قلمرو ویشنو که دستیابی به آن حتی برای یوگین‌ها دشوار است، دست یابد”

سینتامانی چه رنگی است ؟

سنگ سینتامانی سنگی شفاف است که به رنگ زرد نزدیک است

منشا سینتامانی از کجاست است ؟

سنگ سینتامانی بر مبنای تمامی نوشته های بودایی و تبتی از فضا آمده است و یک گونه شهاب سنگ است